Koulutaiteilija Laura Sillanpää Hermannin koulussa keväästä 2023 kevääseen 2024
Julkaistu 2.5.2023 10:40Turkulainen nukketeatteritaiteilija ja klovni Laura Sillanpää (s. 1981) aloitti Hermannin koulussa koulutaiteilijan pestin tämän vuoden alussa. Sillanpää työskentelee työparinsa nuoriso-ohjaaja Tanja Kuuselan kanssa yläkoulun nuorten kanssa tarkoituksenaan tuoda lisää viihtyvyyttä ja yhteisöllisyyttä koulun arkeen taiteen keinoin.
”Koulutaide voi tuoda toisenlaista tekemistä ja olemisen tapaa koulun arkeen”, Sillanpää toteaa. ”Tämän tekemisen ei tarvitse olla suorituskeskeistä.”
Sillanpäällä on pitkä kokemus taiteen parissa. Hän opiskeli 2000-luvun alussa Ranskassa maineikkaassa nukketeatterikoulussa sekä työskenteli nukketeatteritaiteen parissa kymmenisen vuotta Ranskassa ja ulkomailla. Vuonna 2014 Sillanpää palasi takaisin Suomeen. Hän on työskennellyt erilaisissa kokoonpanoissa sekä Suomessa että ulkomailla. Hän on toiminut nukettajana, tanssijana, näyttelijänä, käsikirjoittajana sekä nukenrakentajana moninaisissa projekteissa. Hän on nukketeatterijärjestö Aura of Puppetsin jäsen ja Nukketeatterilehden päätoimittaja. Sillanpää toimi myös viisi vuotta Sairaalaklovnit ry:n sairaalaklovnina. Hänellä on vankka ammatillinen ja taiteellinen kokemus.
”Olen toiminut monenlaisissa eri rooleissa ja nukketeatteri on monitaiteinen taidemuoto, jonka kautta voi tutustua ja syventää suhdettaan niin kuva- kuin teatteritaiteeseen sekä tanssiin ja luovaan kirjoittamiseen”, Sillanpää mainitsee.
Taidetta koulun arkeen
Koulutaiteilijahankkeen mahdollistaa Salon sivistyspalveluiden saama valtionperintö, jonka käyttötarkoituksena on lasten ja nuorten syrjäytymisen ehkäiseminen sekä hyvinvointia ja terveyttä edistävä ja osallisuutta tukeva taide- ja kulttuuritoimintaan. Hermannin koulun lisäksi yhteistyötä tehdään tiiviisti nuorisopalveluiden sekä kulttuuripalveluiden kanssa. Esimerkiksi koululaisten lomien aikana koulutaiteilijan työnkuva laajenee vaikkapa kulttuuritapahtumiin tai nuorten leiritoimintaan.
Ensimmäiset kuukaudet Hermannissa ovat olleet intensiivisiä. Yläkoulumaailma on aivan omanlaisensa; sen yhtenä haasteena on kohdentaa toiminta tavalla, joka vastaa nuorten toiveita. Sillanpää haluaakin tuoda koulun arkeen taidetta, joka koskettaisi erityisesti koulun oppilaita ja opettajia. Koulutaiteilija ja nuoriso-ohjaaja aloittivat yhteisen pestinsä tutustumalla koulun käytäntöihin ja tapoihin. He kävivät myös esittäytymässä kaikille koulun oppilail
le sekä teettivät koulutaidekyselyn, jonka vastausten pohjalta työpari suuntaa toimintansa muotoja.
”Monet oppilaat kaipaavat aikaa ja tilaa rentoutumiseen koulun arjessa”, Sillanpää kertoo. ”Myös väriä ja viihtyisyyttä kaivataan lisää.”
Sillanpää ja Kuusela tutustuvat tämän kevätlukukauden koulun rytmiin ja tapaan tehdä. Sillanpäästä on ollut hieno työskennellä nuoriso-ohjaajan kanssa työparina.
”Minä olen taiteen ammattilainen, kun taas Tanja on nuorten kohtaamisen ammattilainen”, Sillanpää sanoo. ”On ollut hyvä nähdä, millä rennolla tavalla Tanja on nuorten kanssa ja oppia siitä itsekin lisää.”
Toimintaa ja uusia ajatuksia
Kuvataiteilija-nuoriso-ohjaajatiimin tavoitteissa on luoda kevään aikana välitunti- ja kerhotoimintaa sekä olla mahdollisimman paljon mukana koulun tapahtumissa sekä erityispäivissä. Ensi vuonna luvassa on ainakin koko koulun installaatio Taiteiden Yä -tapahtumassa sekä kouluvuoden päätteeksi isompi kokonaisuus, josta toivottavasti voivat nauttia niin nuoret kuin vanhemmatkin salolaiset.
”Taide on tapa olla ihminen”, Sillanpää sanoittaa. ”Taide voi rentouttaa, avata uusia ajatuksia, herättää tunteita. Taide voi olla pientä ja se voi olla suurta – juuri niin kuin ihmisenä olo yleensä. Taiteella on paikkansa kaikkien elämässä – myös yläkoulun arjessa. Sitä paikkaa olemme täällä etsimässä ja tutkimassa Tanjan kanssa ensi kevään loppuun saakka.”