Salon kaupunginvaltuuston 27.10. kokouksen päätökset
Julkaistu 27.10.2025 19:43Salon kaupunginvaltuusto kokoontui tänään (27.10.) syyskauden toiseen kokoukseen. Esityslistalla olleista asioista päätettiin seuraavasti:
§40 Vuoden 2024 tarkastuslautakunnan arviointikertomuksen johdosta annetut selvitykset
Kaupunginvaltuusto merkitsi 19.5.2025 kokouksessaan tarkastuslautakunnan jättämän arviointikertomuksen tiedoksi ja velvoitti kaupunginhallituksen antamaan lokakuun loppuun mennessä selvityksen toimenpiteistä, joihin on ryhdytty arviointikertomuksessa mainituissa asioissa.
Kaupunginhallitus on antanut vastineen tarkastuslautakunnan arviointikertomukseen 2024. Myös toimielimet ovat käsitelleet asiaa syksyn kokouksissaan ja antaneet vastineet tarkastuslautakunnan arviointikertomukseen.
Päätös: Kaupunginvaltuusto merkitsi esityslistan liitteen mukaisen tarkastuslautakunnan arviointikertomuksen johdosta annetut selvitykset ja vastaukset tiedoksi, ja totesi lausuntonaan, että esitetyt toimenpiteet ovat olleet aiheellisia ja riittäviä.
§41 Sidonnaisuusilmoituksien ilmoittaminen tarkastuslautakunnalle
Tarkastuslautakunta valvoo kuntalain 84 §:ssä tarkoitetun sidonnaisuuksien ilmoittamisvelvollisuuden noudattamista ja huolehtii sidonnaisuusrekisterin julkisten tietojen julkaisemisesta kunnan verkkosivuilla.
Tarkastuslautakunnan on hallintosäännön 88 §:n mukaan saatettava sidonnaisuusilmoitukset valtuustolle tiedoksi kerran vuodessa.
Sidonnaisuusilmoitusten ajan tasalla pitäminen on ilmoitusvelvollisen omalla vastuulla. Valtuustokauden 2025-2029 luottamushenkilöiltä, jotka ovat sidonnaisuusilmoituksen ilmoitusvelvollisia, on pyydetty tiedot sidonnaisuuksista.
Päätös: Kaupunginvaltuusto merkitsi sidonnaisuusilmoitukset tiedoksi.
§42 Tuloveroprosentti 2026
Valtuuston tulee kuntalain 111 §:n mukaisesti päättää kunnan tuloveroprosentista, kiinteistöveroprosentista sekä muiden verojen perusteista viimeistään talousarvion hyväksymisen yhteydessä.
Verotusmenettelystä annetun lain 91 a §:n mukaan kunnan tulee ilmoittaa seuraavan vuoden veroprosentit verohallinnolle viimeistään verovuotta edeltävän vuoden marraskuun 17. päivänä. Tuloveroprosentti tulee määrätä ja ilmoittaa prosenttiyksikön kymmenyksen tarkkuudella.
Talousarviovalmistelussa vuodelle 2026 on käytetty tuloveroprosenttia 8,1.
Kuntaliitto arvioi nykyisen tuloveroprosentin perusteella kunnallisveroa kertyvän vuonna 2026 noin 91,8 milj. euroa, vuonna 2027 noin 93,6 milj. euroa ja vuonna 2028 noin 97,3 milj. euroa.
Vuonna 2025 keskimääräiset tuloveroprosentit ovat olleet Manner-Suomessa 7,54 ja Varsinais-Suomessa 7,54. Salon tuloveroprosentti kuluvan vuonna on ollut 8,1.
Päätös: Kaupunginvaltuusto määräsi vuoden 2026 tuloveroprosentiksi 8,1.
§43 Kiinteistövero vuodelle 2026
Kuntalain 111 § mukaan valtuuston on viimeistään talousarvion hyväksymisen yhteydessä päätettävä kunnan tuloveroprosentista, kiinteistöveroprosenteista sekä muiden verojen perusteista.
Kiinteistöverolain 11 §:n mukaan kunnanvaltuusto määrää kunnan kiinteistöveroprosenttien suuruuden laissa säädettyjen vaihteluvälien rajoissa prosentin sadasosan tarkkuudella vuosittain etukäteen samalla, kun se vahvistaa varainhoitovuoden tuloveroprosentin. Kunnan tulee ilmoittaa kiinteistöveroprosentit Verohallinnolle viimeistään verovuotta edeltävän vuoden marraskuun 17. päivänä. Kunta saa täysimääräisesti alueensa kiinteistöistä maksettavat kiinteistöverot.
Kiinteistöverolain perusteella vuodelle 2026 kiinteistöveroprosenttivälit ovat:
- Yleinen kiinteistöveroprosentti 0,93 – 2,00
- Maapohjan yleinen kiinteistöveroprosentti 1,3 – 2,00
- Vakituisten asuinrakennusten veroprosentti on 0,41 – 1,00
- Muiden asuinrakennusten veroprosentti on 0,93 – 2,00
- Yleishyödyllisen yhteisön kiinteistöveroprosentti 0,00 – 2,00
- Voimalaitosten kiinteistöveroprosentti 0,93 – 3,10
- Rakentamattoman rakennuspaikan veroprosentti on 2,00 – 6,00.
Päätös: Kaupunginvaltuusto määräsi vuoden 2026 kiinteistöverotusta varten seuraavat kiinteistöveroprosentit:
- Yleinen kiinteistöveroprosentti 0,93
- Maapohjan yleinen kiinteistöveroprosentti 1,3
- Vakinaisten asuinrakennusten kiinteistöveroprosentti 0,55
- Muiden asuinrakennusten kiinteistöveroprosentti 1,30
- Voimalaitokset 2,50
- Rakentamaton rakennuspaikka 3,00
- Tuloverolain 22 §:ssä tarkoitetun yleishyödyllisen yhteisön omistaman rakennuksen ja sen maapohjan kiinteistöveroprosentti 0,00.
§44 Salon kaupungin kiinteistöstrategia 2025-2029
Kiinteistöstrategia on keskeinen työkalu strategisessa kiinteistönhallinnassa, joka vastaa taloudellisen kestävyyden, väestömuutosten, hallinnollisen ympäristön ja ilmastonmuutoksen asettamiin haasteisiin.
Kiinteistöstrategiassa ei oteta kantaa kaupungin eri toimialojen palveluverkkoihin tai siihen, missä palveluita tulevaisuudessa tuotetaan. Strategian tarkoitus on toimia tilojen ja rakennusten toiminnallista ja teknistä tietoa antavana taustamateriaalina mahdollisia palveluverkkopäätöksiä tehtäessä. Kiinteistöstrategialla ei ole suoria henkilöstövaikutuksia.
Päätös: Pohjaesitykseen tehtiin kaksi kannatettua muutosesitystä, joista toisen muutokset hyväksyttiin yksimielisesti neuvottelutauon jälkeen. Pohjaesitykseen lisättiin täsmennys siitä, että kiinteistöstrategia on johtamisen väline ja asiantuntijoiden tuottamaa tausta-aineistoa eikä siinä oteta kantaa kaupungin palveluverkkoon. Jokaisesta kiinteistöstä tulee päättää erikseen. Äänin 46-5 muutettu pohjaesitys tuli valtuuston päätökseksi.
§45 Hulevesien hallinnan järjestäminen ja rahoittaminen Salon kaupungissa (vesihuoltolain 17 a §:n mukainen sopimus hulevesien viemäröinnistä)
Maankäyttö- ja rakennuslain (nyk. alueidenkäyttölaki) sekä vesihuoltolain 1.9.2014 voimaan tulleiden muutosten myötä kunnalle määrättiin uusia tehtäviä ja vastuu hulevesien hallinnan järjestämisestä asemakaava- alueilla säädettiin kunnan tehtäväksi (erotuksena vesihuoltolaitoksesta). Vastuuta voidaan siirtää vesihuoltolaitokselle ja vesihuoltolain 17 a §:n mukaan kunta voi päättää vesihuoltolaitoksen kanssa neuvoteltuaan, että vesihuoltolaitos vastaa huleveden viemäröinnistä erikseen määritettävällä alueella.
Hulevesillä tarkoitetaan rakennetulla alueella maan pinnalle, rakennuksen katolle tai muulle pinnalle, kuten kaduille ja yleisille alueille, kertyvää sade- tai sulamisvettä sekä perustusten kuivatusvesiä. Hulevesien hallinnalla tarkoitetaan näiden vesien imeyttämiseen, viivyttämiseen, johtamiseen, viemäröintiin ja käsittelyyn liittyviä toimenpiteitä.
Päätös: Kaupunginvaltuusto
1) merkitsi tiedoksi esityslistan liitteenä olevan raportin hulevesivastuiden järjestämisestä Salon kaupungissa
2) päätti, että hulevesien hallinnan järjestäminen ja rahoittaminen toteutetaan teknisen lautakunnan 21.05.2025 § 48 esittämän vaihtoehdon 1 mukaisesti
3) päätti hyväksyä esityslistan liitteenä olevan vesihuoltolain 17 a §:n mukaisen sopimuksen hulevesien viemäröinnistä ja kustannusten jakamisesta infrapalveluiden ja liikelaitos Salon Veden kesken
4) päätti, että valmistelussa esitetyt muutokset kustannusten osoittamiseen huomioidaan vuoden 2026 talousarviossa ja maksuja koskevissa päätöksissä.
§46 Salon Vedem liittymismaksuhinnaston päivitys
Salon Vedellä on käytössään hinnasto, joka sisältää veden ja jäteveden käyttö- ja perusmaksut sekä palvelumaksut. Lisäksi on erillinen liittymismaksuhinnasto.
Vuodelle 2026 esitetään muutoksia molempiin hinnastoihin. Tällä päätöksellä päätetään muutoksista liittymismaksuhinnastoon.
Päätös: Kaupunginvaltuusto hyväksyi äänin 36-15 esityslistan liitteen mukaisen 1.1.2026 voimaan tulevan Salon Veden liittymismaksuhinnaston. Päätös edellytti, että kaupunginvaltuusto on tehnyt vesihuoltolain 17a § mukaisen päätöksen hulevesivastuiden järjestämisestä Salon kaupungissa.
§47 Työllisyysohjelma Työavain 2030
Salon kaupunkistrategiassa on asetettu suuntaviivat vuoteen 2030 sekä linjattu kaupungin toiminnan ja talouden pitkän aikavälin tavoitteet. Salon strategisia avaimia ovat työavain, kotiavain, palveluavain, vapaa-ajan avain sekä neljä yleisavainta. Salon kaupungin uusi työllisyysohjelma 2030 perustuu työavain-osioon. Työllisyysohjelma tarkentaa työavaimen sisältöjä ja strategisia tavoitteita.
Salon aiempiin kaupunkistrategioihin on laadittu työllisyysohjelmat vuosille 2017-2018, 2019-2020 ja 2021-2023. Tällä hetkellä ei ole voimassa olevaa työllisyysohjelmaa, koska viimeisin oli laadittu kuntakokeilun ajalle, jonka kesto pidentyikin vuoteen 2024 saakka. TE-uudistuksessa julkisten työvoimapalvelujen järjestämisvastuu siirtyi vuoden alussa Salon kaupungille. Tämä merkittävä muutos on tuonut uudenlaisen tarpeen myös strategisten tavoitteiden tarkentamiselle.
Salon kaupungin työllisyysohjelman päätavoitteet ovat
- Edistämme osaavan ja ammattitaitoisen työvoiman saatavuutta yhdessä yritysten ja muiden toimijoiden kanssa
- Edistämme työllistymistä ja työkykyä
- Houkuttelemme Saloon kansainvälisiä osaajia ja lisäämme työperäistä maahanmuuttoa
- Mahdollistamme yritysten toimintaedellytyksiä sekä uusien yritysten ja työpaikkojen syntyä. Toimimme yritysystävällisesti.
Päätös: Kaupunginvaltuusto hyväksyi esityslistan liitteenä olevan Työavain 2030-työllisyysohjelman.
§48 Tonttien luovutusehtojen hyväksyminen, Märynummi
Kaupunginvaltuusto on 3.3.2025 hyväksynyt asemakaavan muutoksen koskien Märynummen päiväkotitontteja. Asemakaava-alueiden tonttijako on toteutettu ohjeellisena ja luovutettavien tonttien lopullinen määrä ja koko vahvistuu, kun tontit on lohkottu. Asemakaavan ohjeellisen tonttijaon mukaisia AP-tontteja on 2 kpl ja AO tontteja 4 kpl.
Hinnoittelu koskee asemakaavan muutoksella muodostettuja kortteleita 37,38, 39 ja osaa korttelista 104. Hinnoittelussa käytetään perushintaa, jota korotetaan tai alennetaan tonttikohtaisilla tekijöillä liitekartan mukaisesti. Tätä hinnoittelutapaa on käytetty myös muilla jo aiemmin luovutetuilla tonteilla. Perushintaa määriteltäessä lähtökohtana on ollut läheisen Märynrinteen asemakaava-alueen hinnoittelu, missä indeksillä tarkistettu hinta on 23,81 €/m².
Päätös: Kaupunginvaltuusto hyväksyi Halikon Märynummen asemakaava-alueen kortteleita 37, 38, 39 ja osittain korttelia 104 koskevat luovutusehdot.
§49 Halikon keskustan päiväkodin hankesuunnitelman hyväksyminen
Halikon keskustan uuden päiväkodin sijainti osana jo rakennettua ympäristöä palvelee alueen asukkaita erinomaisesti. Parhaassa tapauksessa uusi päiväkotirakennus lisää alueen vetovoimaa ja parantaa myös lähiympäristönsä laatua.
Halikon keskustan päiväkodin hankesuunnittelun pohjana on kokonaan uusi rakennus, mikä mahdollistaa tehdä päiväkodista nykyisten mitoitusperiaatteiden ja tarpeiden mukaisen. Uuden päiväkodin mitoitus on 6 päiväkotiryhmää, jotka korvaavat nykyiset Kärävuoren päiväkodin kolme ryhmää ja päiväkoti Sinilinnun kolme ryhmää. Tilojen osalta päiväkoti tulee olemaan “tavanomainen”, nykyaikainen päiväkotirakennus. Ryhmätilat muodostetaan kahden ryhmän kokonaisuuksiksi siten, että kahdella ryhmällä on yhteiset märkäeteis- ja eteistilat. Tilat toteutetaan muuntojoustavina siten, että mitä tahansa ryhmätiloja voidaan käyttää tarpeen mukaan isojen tai pienten lasten ryhmän tarpeisiin.
Hankesuunnitelmassa lähdetään siitä, että kiinteistön kaava uusitaan uuden päiväkodin tarpeiden mukaisesti ja samalla ratkotaan alueelle syntyneiden kevyen liikenteen vapaamuotoisten kulkureittien linjaukset. Uudessa kaavassa tulee huomioitavaksi viereisen Halikontien aiheuttama meluhaitta päiväkodin tontille.
Hankkeen kustannusarvio on 5,54 m€, summa ei sisällä nykyisten päiväkotirakennusten purkua.
Vaiheistamalla rakentaminen, pystytään nykyiset kiinteistöt pitämään toiminnassa uuden rakennuksen valmistumiseen asti, jolloin väistötiloja ei todennäköisesti tarvita. Tämä edellyttäen, että nykyisissä rakennuksissa voidaan toimia vielä lähivuodet. Hankkeeseen kuuluu myös nykyisen Sinilinnun päiväkodin rakennuksen purkaminen sekä mahdollisen lähiliikuntapaikan osoittaminen toimenpidealueelle.
Päätös: Kaupunginvaltuusto hyväksyi Halikon keskustan päiväkodin hankesuunnitelman.
§50 Varsinais-Suomen kiinteistökuntayhtymän tilinpäätöksen 2024 hyväksyminen
Varsinais-Suomen kiinteistökuntayhtymä on toiminut vuoden 2023 alusta, jolloin aiemman lastensuojelukuntayhtymän varsinainen toiminta siirtyi liikkeenluovutuksena Varsinais-Suomen hyvinvointialueelle ja kiinteistökuntayhtymän toiminnaksi muodostui sen omistukseen jääneiden rakennusten hallinnointi. Kuntayhtymään kuuluvat Kaarinan, Naantalin, Paimion, Raision ja Salon kaupungit. Kuntayhtymä omistaa kiinteistöt Halikossa, Kaarinassa ja Raisiossa.
Kuntayhtymällä ei ole omaa yhtymävaltuustoa tai yhtymäkokousta, vaan perussopimuksen 6 §:n (jäsenkuntien päätösvalta) mukaan jäsenkuntien tulee päättää tilinpäätöksen hyväksymisestä ja vastuuvapauden myöntämisestä tilivelvollisille yhtäpitävin päätöksin.
Kuntayhtymän tarkastuslautakunta ehdotti kokouksessaan 11.6.2025, että jäsenkuntien valtuustot käsittelevät tilintarkastuskertomuksen, hyväksyvät tilinpäätöksen ja myöntävät vastuuvapauden yhtymähallituksen jäsenille tilikaudelta 1.1.- 31.12.2024.
Päätös: Kaupunginvaltuusto merkitsi tiedoksi Varsinais-Suomen kiinteistökuntayhtymän vuoden 2024 tilintarkastuskertomuksen ja hyväksyi kuntayhtymän tarkastuslautakunnan esittämällä tavalla vuoden 2024 tilinpäätöksen sekä myönsi vastuuvapauden Varsinais-Suomen kiinteistökuntayhtymän tili- ja vastuuvelvollisille tilikaudelta 1.1.2024 – 31.12.2024.
§51 Lindebergin rahaston hoitokunnan valitseminen
Entisessä Kiikalan kunnassa on toiminut Lindebergin rahasto, joka on myöntänyt opintoavustuksia ohjesääntönsä mukaisesti. Rahastoa hoitaa hoitokunta, johon valtuusto valitsee toimikauttaan vastaavaksi neljäksi vuodeksi kerrallaan puheenjohtajan ja kaksi varsinaista jäsentä sekä kaksi varajäsentä siten, että kaksi jäsentä varajäsenineen valitaan Lindebergin lähimmästä elinympäristöstä Kärkelästä. Kolmantena jäsenenä toimii kaupungin edustaja.
Päätös: Kaupunginvaltuusto nimesi rahaston hoitokuntaan valtuuston toimikaudeksi jäseniksi Ritva Laineen ja Kalle Lehtisen sekä varajäseniksi Heimo Eskolinin ja Airi Veikon Kärkelän kylästä ja päätti, että kolmantena jäsenenä toimii sivistyspalveluiden taloussuunnittelija.
§52 Eroanomus opetuslautakunnan varajäsenyydestä
Päätös: Kaupunginvaltuusto valitsi opetuslautakunnan uudeksi varajäseneksi Peter Millerin.
§53 Saija-Reetta Puopolon ym. valtuustoaloite Lataa kulttuuria! -kortin käyttöön ottamisesta
Päätös: Kaupunginvaltuusto merkitsi tiedoksi aloitteeseen annetun vastauksen, jonka mukaan kulttuuripalvelut selvittää tällä hetkellä yhdistysten ja muiden toimijoiden lapsille ja nuorille suuntaamaa kerhomaista toimintaa. Selvityksen jälkeen katsotaan, saadaanko sitä kautta tarjolle aloitteessa toivottua kulttuuritoimintaa.
Valtuusto totesi aloitteen loppuun käsitellyksi.
§54 Perussuomalaisten valtuustoryhmän valtuustoaloite peruskoulujen varhaisen aloitusajan siirtämisestä
Päätös: Kaupunginvaltuusto merkitsi tiedoksi aloitteeseen annetun vastauksen, jonka mukaan koulujen arjen ja resurssien näkökulmasta myöhäisempi aloitus ei ole tässä vaiheessa toteuttamiskelpoinen, koska se heikentäisi oppilaiden opetusjärjestelyjen sujuvuutta, kaventaisi valinnaisuutta ja kuormittaisi koulupäivää kokonaisuutena. Opetuspalveluiden näkemyksen mukaan koulupäivän aloitusaikaan ei ole perusteltua tehdä yleistä muutosta.
Salon kaupungin peruskoulujen koulupäivien aloitusaikaa ei toistaiseksi muuteta. Vaikka nuorten kokemukset varhaisista aamuista ovat ymmärrettäviä ja tärkeitä, koulupäivän myöhentäminen aiheuttaisi merkittäviä haasteita opetuksen järjestämisessä, valinnaisaineiden toteuttamisessa, ruokailussa, siivousaikatauluissa sekä erityisesti koulukuljetuksissa, joiden kustannukset nousisivat merkittävästi.
Aloitteessa esitetty tavoite oppilaiden hyvinvoinnin tukemisesta on tärkeä ja siihen pyritään jatkossakin muilla keinoin osana koulun arkea, opiskeluhuoltoa ja kodin ja koulun välistä yhteistyötä oppilaiden arkirytmien tukemisessa.
Valtuusto totesi aloitteen loppuun käsitellyksi.
§55 Turun hallinto-oikeuden päätös 2.10.2025, 1887/2025, koskien Salon kaupunginvaltuuston päätöstä 2.9.2024 § 63
Tiedoksi saatettava Turun hallinto-oikeuden päätös numero 1887/2025
Turun hallinto-oikeus on antanut oheismateriaalissa olevan ratkaisun kunnallisvalitusasiaan koskien Salon kaupunginvaltuuston päätöstä 2.9.2024 §:ssä 63 lisätalousarviomäärärahan myöntämistä ja käyttöä, sekä takaisinperinnän käynnistymisen toteamista Kaukolan- Tuohitun-Ylikulman jätevesiosuuskunnan takausasiassa. Valitus on kokonaan hylätty päätöksellä, johon voi vielä hakea valituslupaa KHO:lta.
Päätös: Kaupunginvaltuusto merkitsi hallinto-oikeusratkaisun lopputuloksen tiedoksi.
Aloitteet
Koulukuljetusperiaatteiden muuttaminen niin, että painotettuun opetukseen on mahdollisuus osallistua muuallakin kuin lähikoulussa
Julkisen taiteen hankinta: muraali Perniön viljavaraston ulkoseiniin
Salon vanhan joutsenvaakunan palauttaminen kaupungin vaakunaksi
Seuraava valtuuston kokous on talousarviovaltuusto maanantaina 1.12. klo 13.00.
Kaupunginvaltuuston esityslistat, pöytäkirjat ja valtuustoaloitteet löytyvät kaupungin verkkopalvelusta.