Salon kaupunki uudistaa markkinointiyhteistyön tapahtumissa – tavoitteena selkeys, sujuvuus ja vastuullisuus
Julkaistu 5.12.2025 08:08Salon kaupunki on päivittänyt markkinointiyhteistyön kriteerit vuodelle 2026 ja uudet kriteerit on Salon kaupunginhallituksen käsittelyssä maanantaina 8.12.2025. Uudistuksen taustalla on halu varmistaa, että yhteistyö tapahtumien kanssa tukee kaupungin strategisia tavoitteita ja lisää alueen elinvoimaa, pitovoimaa ja vetovoimaa.
Tapahtumakoordinaattori Karolina Blom kertoo, että uudistuksen keskeinen ajatus on selkeys ja tasapuolisuus: ”Haluamme, että pelisäännöt ovat helposti ymmärrettävät ja mahdollisimman tasapuoliset. Näin voimme rakentaa kumppanuuksia, jotka vahvistavat Salon imagoa ja tuovat lisäarvoa koko seudulle.”
Blom korostaa, että uudistuksen tavoitteena on tehdä hakemisesta selkeämpää ja yhdenmukaistaa kriteerit. Lisäksi raportointi ja jälkiseuranta on kehitetty palvelemaan kaikkia osapuolia paremmin. ”Tavoitteena on, että yhteistyö on entistä sujuvampaa ja molemmat osapuolet hyötyvät,” hän sanoo.
Markkinointiyhteistyö ei ole avustusmuoto, vaan vastavuoroinen malli. ”Kaupunki panostaa tapahtumiin, jotka lisäävät elinvoimaa, vetovoimaa ja positiivista näkyvyyttä – ja saa vastineeksi näkyvyyttä ja julkisuutta. Tästä hyötyvät sekä tapahtuman järjestäjä että koko kaupunki. Tapahtumat ovat merkittävä elinvoimatekijä Salossa,” Blom painottaa.
Mitkä ovat keskeiset kriteerit?
”Tapahtuman tulee olla yleisölle avoin ja järjestettävä Salossa. Sen pitää lisätä kaupungin tunnettuutta ja tukea strategiaamme. Hakemus jätetään vähintään kaksi kuukautta ennen tapahtumaa, ja tapahtuma julkaistaan Salon tapahtumakalenterissa viimeistään kuukautta ennen – myös englanniksi. Tämä on tärkeää, sillä noin yhdeksän prosenttia salolaisista ei puhu äidinkielenään suomea, ja tapahtumat kiinnostavat yhä enemmän myös kansainvälisiä kävijöitä. Aikataulu on tarkennettu siksi, että tapahtuma ehditään markkinoida mahdollisimman kattavasti,” Blom kertoo.
Lisäksi tapahtuman on sitouduttava kaupungin arvoihin: rohkeus, vastuullisuus, ystävällisyys ja oikeudenmukaisuus. ”Vastuullisuus on keskeinen uudistus ja osa tapahtumien suunnittelua ja toteutusta. Painotamme jätteiden kierrätystä, kotimaisia tuotteita, esteettömyyttä, turvallisuutta, kestävää kulutusta ja kiertotaloutta,” Blom lisää.
Hakeminen on nyt helpompaa
Hakemus tehdään kaupungin verkkosivuilla olevalla lomakkeella ja siihen liitetään tarvittavat liitteet. Näin hakemuksista tulee yhdenmukaisempia ja niiden hallinnointi helpottuu. Loppuraportointi ja laskutus tulee hoitaa kuukauden sisällä tapahtumasta. ”Sopimus on sitova, ja jos sovittuja toimenpiteitä ei toteuteta, kaupunki voi pienentää tukea,” Blom muistuttaa.
Uudistetut kriteerit tulevat näkyville Salon kaupungin verkkosivuille osoitteeseen www.salo.fi/markkinointiyhteistyo
Lisätietoja:
Salon kaupungin tapahtumakoordinaattori Karolina Blom, karolina.blom@salo.fi, puh. 050 471 3173