Hyppää sisältöön
Tiedote

Työttömän työnhakijan asiointi muuttuu 1.5.2022 alkaen

Julkaistu 3.3.2022 09:43, Päivitetty 3.3.2022 10:01

Salossa ja muissa työllisyyden kuntakokeiluun kuuluvissa kunnissa sekä TE-toimistoissa otetaan toukokuussa 2022 käyttöön uusi asiakaspalvelumalli.

Muutoksen myötä työnhakijoille tarjotaan aiempaa yksilöllisempää ja henkilökohtaisempaa palvelua. Kasvokkain tapaamiset omavalmentajan kanssa lisääntyvät ja niitä järjestetään aiempaa useammin. Lisäksi työnhakijan työnhakuvelvollisuus uudistuu ja karenssit eli korvauksettomat määräajat lievenevät.

Työllisyyden kuntakokeilua takana vuosi

Työllisyyden kuntakokeilu, jossa Salo, Koski Tl ja Marttila ovat mukana, käynnistyi 1.3.2021. Tällöin kokeilun asiakkaaksi siirtyi TE-palveluista 2840 henkilöä. Nyt vuosi myöhemmin Salon työllisyyden kuntakokeilun asiakasmäärä on noin 2700 henkilöä.

– Hyvä työllisyystilanne on näkynyt myös kuntakokeilussa asiakasmäärien laskuna. Työllistyminen on helpottunut alueella vuoden aikana ja lisäksi nopeasti työllistymiseen tähtääviä työvoimakoulutuksia, palkkatukea ja palveluita on tarjolla runsaasti, kertoo kokeilun koordinaattori Salla Seppälä.

Työllisyyden kuntakokeilussa asiakkaalla on nimetty omavalmentaja, joka nopeuttaa ja helpottaa työnhakijan palvelupolkua. Kuntakokeilun asiakkaat ovatkin antaneet hyvää palautetta henkilökohtaisista tapaamisista. Toukokuussa alkavassa uudessa asiakaspalvelumallissa työnhaun aloitukseen ja kasvokkain tapahtuvaan palveluun panostetaan entistä enemmän. Tapaamisia ja puhelinkeskusteluja omavalmentajan kanssa toteutetaan jossain tapauksissa jopa kahden viikon välein. Uusi malli korostaa erityisesti työttömyyden ensimmäisen kolmen kuukauden aikana annettavaa tukea.

Kasvaviin tapaamismääriin on varauduttu muun muassa koulutuksella ja lisäresursseilla.

– Salon kuntakokeilu on saanut oman osansa lisäresursseista, joita TE-hallinnossa on osoitettu uuden asiakaspalvelumallin toteutukseen. Toukokuussa täysipainoisesti asiakastyötä tekeviä omavalmentajia tulee olemaan yhteensä 22. Lisäksi kokeilun asiakkaita palvelevat ammatinvalinnan- ja uraohjauksen psykologi, sosiaalityöntekijä ja sosiaaliohjaaja, Seppälä kertoo.

Asiakkaita tullaan ohjeistamaan asiointiin tulevista muutoksista vielä tarkemmin ennen mallin käyttöönottoa sekä kuntakokeilusta että valtakunnan tason tiedotuksella.

TE-palveluiden tiedote uudesta asiakaspalvelumallista 14.2.2022

Lisätietoja uudesta asiakaspalvelumallista Työ- ja elinkeinoministeriön verkkosivuilla

 

Lisätiedot:
Salla Seppälä
Kuntakokeilun koordinaattori
050 4398446, salla.seppala@salo.fi