Varhan uuden potilastietojärjestelmän käyttöönotto hidastaa toimintaa tilapäisesti
Julkaistu 15.4.2025 11:56Salon ja Someron sote-keskuksissa otetaan käyttöön Varhan uusi yhteinen potilastietojärjestelmä. Käyttöönotto tapahtuu viikolla 18 (28.4.–2.5.2025).
Muutos hidastaa toimintaa tilapäisesti toukokuulle saakka ja kiireettömän hoidon saatavuus on hetkellisesti normaalia huonompi. Tämän takia myös takaisinsoittopyyntöihin vastaaminen voi kestää normaalia kauemmin. Erityisesti kiireettömissä asioissa takaisinsoitossa voi olla viivettä.
Potilastietojärjestelmän muutos voi hidastaa myös esim. reseptien uusimista, joten reseptit kannattaa uusia hyvissä ajoin ennen potilastietojärjestelmän vaihtumista omakanta.fi-palvelussa. Laboratoriotulosten ja röntgenkuvien vastaukset ovat myös nähtävissä Omakannassa.
Varha suosittelee, että kiireettömät ajanvarausasiat hoidetaan mahdollisuuksien mukaan vasta toukokuun alussa. Kiireettömissä asioissa voit ottaa meihin yhteyttä myös Varha-sovelluksen Sairastaminen ja terveydenhoito -chatin tai Omaolo.fi-palvelun kautta. Hätätilanteessa soita 112. Kiireellisessä tilanteessa ota yhteyttä päivystykseen numeroon 116 117 tai jätä takaisinsoittopyyntö (valitse kiireellinen yhteydenottopyyntö).
Terveysasemat:
- Halikon terveysasema, Salo
- Kiikalan terveysasema, Salo
- Kiskon terveysasema, Salo
- Kuusjoen terveysasema, Salo
- Perniön terveysasema, Salo
- Salon Läntinen terveysasema, Salo
- Salon pääterveysasema, Salo
- Suomusjärven terveysasema, Salo
- Someron terveysasema, Somero
Varhan verkkosivuilla julkaistu häiriötiedote
Tavoite on, että uuden potilastietojärjestelmän käyttöönotto vaikuttaisi mahdollisimman vähän asiakkaiden ja potilaiden saamaan palveluun.
Potilastietojärjestelmä Pegasos-Omni360 otetaan Varhassa käyttöön alue kerrallaan syksystä 2024 alkaen. Varhan alueella yhden potilastietojärjestelmän on tavoitteena olla käytössä vuoden 2025 aikana.
Asiakas- ja potilastietojärjestelmien yhtenäistämisellä helpotetaan tiedonkulkua ja työn tekemistä Varhan alueen sote-palveluissa. Yhtenäinen asiakas- ja potilastietojärjestelmä mahdollistaa tehokkaamman asiakasohjauksen. Lisäksi sote-palveluja käyttävät kansalaiset saavat paremman ja yksinkertaisemman asiointikokemuksen.